Saturday 14 October 2017

Online Trading Hjelp Hdfc Demat Konto


Jeg har HDFC dematkonto, men jeg vet ikke hvordan jeg skal fortsette Har du åpnet din dematkonto, men vet ikke hvordan du handler online Lær online forex og del handel med trinnvise veiledere fra våre eksperter her. Jeg har HDFC dematkonto, men jeg vet ikke hvordan jeg skal fortsette med handel her. Kan noen veilede meg hvordan å handle online og holde øye på varasjoner som skjer i markedet. Kan du gi noen referanselinker fra hvor jeg kan lære å handle ved hjelp av min online-konto. Det ville være nyttig hvis noen kan dele skjermbilder med meg. 27 okt 2012 23:44 Kjære Lioyd Jeg er ikke sikker på om du bare har Demat konto eller HDFc 3in 1 konto Demat er konto er bare for å holde aksjer som du beholder penger på din sparekonto. For å gjøre netthandel må du ha en handelskonto der du kan kjøpe og selge aksjer. For denne HDFC gir en 3in1-konto. 1-sparing bankkonto. 2-handelskonto 3-dematkonto Anta at du allerede har sparekonto på og Demat-konto hos HDFC-banken, du kan åpne en handelskonto med dem. Og ja Online trading er en smartcut måte å tjene penger, så i stedet for å prøve å lære fra Internett trenger den mer spesifikasjon forklaring, så det er bedre å gå til HDFC-banken og be dem om en demonstrasjon om elektronisk handel, og du kan sjekke live markedet hver arbeidsdag (Mandag til fredag) 9: 15-15: 30 Det kan være en god eksponering for deg. Tjen inn USD med ut Investering 28 okt 2012 01:51 Med den nåværende HDFC dematkontoen, bør du ha en lagringsbank (SB) - konto og en handelskonto med samme bank. Du kan nærme deg nærmeste HDFC-forhandler for å åpne en handelskonto. For en SB-konto må du nærme deg en nærmeste HDFC Bank. Disse tre regnskapene vil være knyttet til on-line trading av handelsmannen. Dette er saken handelsmannen vil gjøre for deg. Han kan bare gi tips om handel, og han kan invitere deg til å delta ekspertseminar for formålet. Disse vil bare starte din handel. I begynnelsen kan du gjøre online handel i lokalene til din forhandler som gir eksponering for on-line trading. For å bli god på line trader, må du bli trent på egenhånd ved å lese tipsene på linjen, lese bøker om teknisk analyse og det er mange bøker tilgjengelig i markedet. Når handel er startet, må du registrere poster enten på linje eller på linje, og på linjen vil være mer fordelaktig fordi du får umiddelbar analyse på porteføljen din som kan hjelpe deg mens du handler. Det er mange på linje supportere er der som du kan få gjennom google søk. Når du begynte å bruke disse pakkene, har du en plattform der for å dele visninger og tips fra så mange medlemmer som er tilgjengelige der. Fint å være i ISC og føle forskjellen. 28 okt 2012 09:33 Det er mange måter du kan bruke din Demat-konto på. Demat konto hold aksjer av et selskap du kanskje eier i et skjema som du kan bytte dem for penger. Du kan imidlertid ikke kjøpe eller selge aksjer direkte via din Demat-konto, for det må du ha en handelskonto hos noen av meglerne eller banken. Bruken av Demat-kontoen er som følger. Holding av verdipapirer i elektronisk form og bytte dem for penger: Som du har nevnt, har du Demat konto hos HDFC bank, vil banken ta vare på dine aksjer akkurat som en vanlig bank som tar vare på pengene dine. De vil også sende deg transaksjonserklæringer fra tid til annen. En fordel i forhold til din sparingskonto hvor du må ha en minimumsbalanse og bankgebyrer noe beløp ved manglende vedlikehold av minimumsbalansen er at du ikke trenger å beholde noen minimumsbalanse av verdipapirer i din Demat-konto. Som Securities Market Regulator of India SEBI har gjort det obligatorisk å få Demat konto for oppgjør av verdipapirer i elektronisk form, er Demat-kontoen et must for eventuelle verdipapirtransaksjoner. Transaksjon av verdipapirer: Som du har en Demat-konto kan du åpne en verdipapirhandelskonto hos noen av de berømte verdipapirforetakene eller Bankene. Jeg sier et anerkjent verdipapirhandelsfirma fordi, hvis du er nybegynner, må du forstå mye om verdipapirmarkedet og hvordan de fungerer. I tilfelle du går for en elektronisk verdipapirhandelskonto, må du være grundig opplært. Du kan også komme i kontakt med forskningsbankene til slike firmaer for å veilede hvordan du investerer i ulike skript. Det er mange verdipapirmeglere og banker med hvem du kan åpne en handelskonto. Nå-dagene kan du til og med prute med dem for megling og gjøre deg avtale kostnadseffektiv. Holding fondsenheter i elektronisk form: Du kan holde investeringsforetakets investeringer i din Demat-konto. Når du vil kjøpe fondsenheter, kan du gi instruksjonene behørig fylt ut og sende til de respektive Asset Management Company (AMC). Den respektive AMC vil da kreditere enhetene i det gjensidige fondet til din Demat-konto. Som det kan sees, vil dette hjelpe deg med å administrere dine investeringer og administreres sentralt på ett sted. Automatisk kreditt for fordeler som Bonus - eller rettighetsproblemer: Din Demat-konto krediteres automatisk med eventuelle bonus - eller rettighetsforhold (andel) som er annonsert av noen av selskapene som har aksjer du eier. Ved kontantutbytte, vil din bankkonto bli kreditert med bonusbeløpet. Å gjøre nominere av Demat-konto: Man kan nominere noen fra familien din som kan motta verdipapirer ved hans eller hennes triste død. Hilsen, Tulika Devi Nath 28 okt 2012 21:25 Formålet med å åpne Demat konto med en børsmegler er å beholde sikker varetekt av dine aksjer kjøpt. Det er samme som en bankkonto hvor sikker varetekt er penger krediteres på bankkontoen din. For handelsformål har du 2 valg. Du kan handle direkte med meglerkontoret kalt offline konto eller gjennom online konto (handel via internett hjemme). For begge må du åpne en handelskonto hos megleren ved å fylle ut et søknadsskjema og ved å gi obligatoriske dokumenter som kreves for å åpne handelskontoen som PAN-kortkopi, passfoto, adressebevis, kontoutskrift etc. Når du har åpnet handelskontoen din kan begynne å kjøpe og selge aksjer gjennom denne kontoen ved å gi sjekke, DD eller gjennom NEFT RTGS-overføring til Brokers Bank-konto. Siden du foretrekker online trading konto, går du bedre til Broker office og får detaljer om ulike typer programvare som Broker tilbyr for online. Vanligvis lager meglere levere to eller tre online programvare for online trading med ulike funksjoner og månedlige kostnader. Velg programvaren som du føler deg komfortabel, og Brokeren din vil installere programvaren i din bærbare skrivebord og vil sikkert gi en demonstrasjon hvordan du bruker programvaren til handel. Du kan fjerne alle tvilene dine gjennom demohandel. 01 Nov 2012 00:55 Du har allerede sparekonto og dematkonto. For å starte handel må du også åpne en handelskonto med dem. Etter at du kan registrere deg i et meglerfirma online eller offline. Gi dem beskjed om følgende ting om deg 1. Hvor mye penger du vil investere eller sperre. 2.Hvor ofte vil du handle 3.Du er intradag handelsmann eller langsiktig handel. Intra Day Trader betyr å kjøpe og selge på en dag. Eller du kan velge elektronisk registrering i sharekhan. De vil lære deg hvordan du investerer og handler. Du vet mye om å følge ting før du begynner å handle. Hvis du planlegger å investere for lang sikt, bør du vite alt om selskapet som proffit av selskapet i de siste årene, proffit on share, deptequity ratio, etc. Langsiktig investering vil gi deg en god avkastning. Også risikoen er mindre. Hvis du er en intaday-forhandler, må du vite om technchal-analyse som glidende gjennomsnitt, 52 uker høyt og lavt, call put-alternativ etc. Dette er veldig risikovillig. Hilsen ShajiA unik 3-i-1-netthandelskonto Du kan bruke en rekke alternativer mens du handler i egenkapital: Kontanter: Du kan kjøpe og selge aksjer på Online Securities Platform med den konvensjonelle metoden for kjøp med 100 kontanter ved kjøpstidspunktet SEP (Systematic Equity Plan): SEP hjelper deg med å unngå timing på aksjemarkedet og investerer på en disiplinert måte. Det er gjennomsnittlig investeringskostnadene, med små investeringer som skjer med intervaller. Du kan investere i aksjer, gull - og indeksbytterhandlede midler via denne ruten. VTC: Du kan bestille med ønsket prisnivå, som fortsatt gjelder i 45 dager. Ordren blir kun utført når aksjen når ønsket pris. Mutual Funds Invester i over 2000 fondssystemer online med sikkerhet og bekvemmelighet av vår prisbelønte online plattform Få alle transaksjonsfasiliteter som engangsbeløpssystemiske investeringer, systematiske overføringer, utbytte, målrettingsplan, innløsninger etc. Få forskningsvisninger på over 200 fond ordninger Bruk vår velrenommerte modellportefølje Få fortjeneste for kapitalgevinster for investeringer med ett klikk. Derivater Futures: Få høyere eksponering for å sikre dine kontanter og derivattransaksjoner. FuturePlus: Ta i dags buysellstillinger i futureskontrakter og kvitter dem før markedet lukker Alternativer: Handel i indeks - og aksjekontrakter mens du begrenser ulempen. Aksjer som margin: Beløp aksjene dine online og få ytterligere grenser for å handle i FampO Invest i IPOer med null problemfri og ingen papirarbeid. Det var aldri så lett. Du trenger ikke bekymre deg for tilbakebetaling. hvis aksjer arenrsquot tildelt med ASBA anlegg Savings Bank Account Få tilgang til 3000 ICI CI Bank filialer Bruk noen av de 10.000 minibankene til ICICI Bank. Uttak eller innskuddskvoter på opptil 50.000 Gratis Internett - og mobilbanker. Fordel fra våre tjenester i forsikring, NPS og Skatt og mange andre områder. Betingelser for bruk Betingelser Gratis for - Kunder som handler med andre meglere - Kunder som har en DP-konto med mer enn null inneholdsverdi i deres DP-konto - ICICI Bank-kunder under sølv-, gull - eller titankategori 3-i-1-kontoen er et felles tilbud fra ICICI Bank Ltd. og I-Sec som integrerer Handelskontoen (vedlikeholdt med I-Sec), Bankkonto (vedlikeholdt med ICICI Bank Ltd) og mottaker dematkonto (vedlikeholdt med ICICI Bank Ltd i sin kapasitet som Depository Participant) Sparebankkonto levert av ICICI Bank Ltd. Vær oppmerksom på at ved å klikke på Submit-knappen ovenfor, gir du uttrykkelig samtykke til og gir ditt samtykke til ICICI Bank Limited om å dele dine kontaktopplysninger med ICICI Securities Limited. Vær oppmerksom på at ved å sende inn de ovennevnte detaljene, tillater oss å ringe deg selv om du kan bli registrert under DNC. Ansvarsfraskrivelse Internetbanking Utforsk kraften til enklere og smartere banker. Bank online med over 250 tjenester Mobile Banking Bank på farten med våre Mobile Banking-tjenester. Last ned app eller bruk SMS-lommer ved ICICI Bank VISA drevet Universal betaling lommebok. Last ned i dag Finn ATMBranch Bank 247 gjennom et utbredt nettverk av over 4.501 grener og 14.271 minibanker. Forståelse av Demat og Trading-kontoforhold Noen av nybegynnere til online aksjehandel forstår ikke forholdet mellom Share Trading-konto og Demat-konto. I denne korte artikkelen kan vi se forholdet mellom Demat-kontoen. Handelskonto og bankkontoen din. Vi vil også se hvor mange handels - eller Demat-kontoer du kan ha totalt. Nedenfor er et kort diagram der jeg har forsøkt å gi strømmen når du kjøper en aksje. klikk for å forstørre handelskonto. En konto som brukes til å legge inn bestillinger for kjøp og salg av aksjer. Så Trading-konto er et grensesnitt mellom bankkontoen din og din Demat-konto. når du kjøper noe. Handelskonto tar penger fra bankkontoen din (den er allerede tatt fra bankkontoen din og lagret i handelskonto) og kjøper aksjer og lagrer den i din Demat-konto. Når du selger noe. Din handelskonto tar tilbake aksjene fra Demat-kontoen og selger dem på aksjemarkedet og får pengene tilbake, og det går tilbake til bankkontoen din (faktisk overfører du det manuelt til bankkonto fra trading-konto i de fleste tilfeller. noen vet maksimalt hvor mange dematkontoer man kan åpne. Del denne artikkelen med andre. Jeg hadde åpnet en DEMAT-konto hos en institusjon i 2011.I haven8217t gjort noen transaksjon og didn8217t lukket dematkontoen. Den er i deaktivert status. Jeg don8217t vil å betale AMC for det samme. Jeg vil gjerne vite hva som er konsekvensen hvis jeg don8217t lukker den og holder den sånn. 1.Vill at kontoen slettes når den blir dvalende 2.Du må lukke kontoen. Jeg er ikke interessert betale noen AMC og de don8217t har noen ECS aktivert for kostnadene Dette er veldig spesifikk spørring som du bare bør følge opp med den berørte myndigheten. Vi kan ikke kommentere det. Kan noen vite maksimalt hvor mange demat accou nts amp trading kontoer kan en åpne Det er ingen grense jeg antar jeg har nylig lukket min Hdfc demat konto. De informerte meg via e-post 8230 Jeg vil bare vite e trading konto er også stengt ved å lukke demat konto jeg vil trading. fortell meg hva er det som er hele prosessen med handel etter å ha åpnet dematkontoen Hvis du kan sende oss din telefon. Vi kan koble deg til vår pålitelige partner på dette. Siden jeg endret min bosatt status, foreslo ICICI meg å lukke den innenlandske handelskontoen (holde dematkontoen aktiv). Dette gjør at ICICI kan konvertere min innenlandske sparekonto til NRO og åpne en ny NRE-konto. Jeg blir fortalt at jeg nå skal åpne PINS og Non-PINS-kontoer nå og koble den innenlandske dematkontoen til Non-PINS (NRO). Når jeg ser på AMC for PINS og Non-PINS, er det ekstremt kostbart. Jeg er ikke en aktiv aktør lenger 8211 Derfor er det mulig for meg å holde dematkontoen aktiv med beholdninger i en periode 8211 og åpne PINSNon-PINS når jeg vil selge disse aksjene 8211 som kan være noen år senere Også jeg vil fortsette å betale AMC-kostnadene for dematkontoen med mine beholdninger. Jeg har begrenset kunnskap om dette. derfor kan ikke kommentere Bare 3 år siden hadde jeg åpnet en handelsaksjon med hdfc-sikkerhet. Jeg fant sted en handel for å kjøpe og ingen transaksjon i det til i dag. HdfC er belastet meg AMC i min hdfc-koblede lagringsenhet, hvilket beløp (ca. Rs.4000-) er mer enn min investering av andel (Rs.1000-men markedsverdi er Rs.720-) i den aktuelle trading ac. Jeg vil lukke den, men de ville bli belastet beløp i min sparingskonto. amp sier at AC hadde deponert mengden av utbytte er vist transaksjon i det, hvilken status av ac er en automatisk operasjon i det slik at du har sett dette. Vi har rett til å tilbakebetale kostnadene fra din koblede lagringsenhet. inntil du ville betale et gebyr for å fjerne fra disse ac. Kan jeg lukke dette ac uten å betale noen AMC Kan jeg endre bankkontoen min fra hdfc til en annen uten å betale noen gebyrer Kan jeg bytte min handel fra hdfc til noen andre uten å betale AMC Pls. LED meg. Når jeg åpner min lagringsenhet til hdfc, sier de meg at det er helt gratis amp 3in1 ac i nullbalanse sparer ac, dmat ac, amp trading a c. Nå kan de ikke akseptere min forespørsel om å lukke alle disse 3 ac til betalingen av disse kostnadene. Hva skal jeg gjøre på juridiske måter Pls. Co-op med deg riktig råd. Hvis du ikke har lukket dematkontoen, vil transaksjonskostnadene sikkert bli trukket hei, kan noen organisasjoner bli med i markedsundersøkelsen, vennligst fortell meg hvordan det var thair service, vær så snill, foreslå at de gjør en frikost eller bare en frodig service. 1. Jeg vil ha å åpne DEMAT Ac amp Trade ac. Så hvem gir mindre megling og kundeservice og sikkerhet 2. Hvis jeg gjør handel for 25k. Hvor mye megling har betalt for det (minampMax. I markedet) Jeg vil åpne handelskonto og dematkonto til to forskjellige steder. Er gyldig, eller er det godt alternativ å ha Som i dematkonto, ser jeg etter sikkerhet mens jeg er på utkikk etter avgift som handelskonto. så jeg trodde let8217s åpne to forskjellige kontoer Vennligst gi meg beskjed om dine tanker for samme. Ja, det kan du gjøre Hei, jeg er Ishan. Jeg er 23 år. Jeg vil gjøre handel med aksjer og fond. Vennligst fortell meg prosessen. Vennligst fortell meg forskjellen mellom andeler og fond. Vennligst fortell meg hele prosessen med å kjøpe aksjene og MF. Du må først åpne en dematkonto for at jeg er ny for Investering, min alder er 22. Jeg vil åpne dematkonto som er mer egnet. Jeg kom til å vite at ICICI Direct er litt dyrere. Er handelskonto nødvendig sammen med DEMAT-konto Er det noe alternativ der man bare har en dematkonto og begynner å investere via noen Fondsforhandler eller SEBI-registrert megler, spør jeg fordi jeg vil investere i RGESS og don8217t vil betale ekstra årlig vedlikeholdsavgift for handelskonto. Jeg har sett SK etc åpner gratis demat - og handelskonto og begynner å belaste tunge vedlikeholdskostnader fra neste år og fremover for å holde kontoen åpen. Kan du snakke om hvor jeg kan åpne bare dematkonto som er fri for eventuelle andre skjulte kostnader (årlige avgifter osv.) Hvis du har andre gode forslag, vennligst gi oss beskjed. hei herr jeg er alok fra sharekhan jeg har svaret på spørsmålet ditt. hvis du r å kjøpe verdipapirer enn det er obligatorisk å ha en demat - og handelskonto mens du ikke er i fremtiden, og opsjonshandel trenger ikke å gjøre en demat ved bare handel, kan du handle i dette segmentet. ja vi åpner demat og handelskonto absolutaly uten kostnad hvis du vil vite mer om vår prosedyre vennligst kontakt meg 8130446223 alok kumar takk Det er helt ditt ønske om hvordan du vil handle. Du kan enten handle direkte med online trading konto eller kan få det gjort gjennom noen agent. Så langt som din bekymring om gratis Demat og handelskonto er relatert, kan du få disse åpnet gratis, men selskapene belaster årlige vedlikeholdsgebyrer for å holde dine aksjer og andre investeringer i kontoen. Hvis noen hevder å tilby gratis konto, er de helt misvisende for deg. Ja, du kan redusere gebyrene ved å velge rabattmeglere som My Value Trade. Det gir deg tilgang til flere banker og tillater handel med aksjer, varer, derivater og fond fra samme konto. Etter å ha gjort noen undersøkelser, ble det kjent om Basic Service Demat Account (BSDA). Man kan åpne BSDA-kontoen med eventuelle DP'er, og ifølge loven kan de ikke levi årlig vedlikeholdsavgift for verdibeholdninger opp til Rs 50.000. Jeg har sett mange DPs motvirke eller don8217t dele all informasjon om BSDA-anlegget til potensielle nye kunder. Jeg har åpnet min BSDA-konto med SBICaps. Da jeg besøkte deres Demat-kontoadministrator, var de motvillige til å åpne en eller gi en påskudd eller annen, men etter gjentatt insistering kom de til enighet. Med denne kontoen er det ingen årlig vedlikeholdsavgift for handel opp til Rs 50000. Hvis det handles mer enn Rs 50000, har de noen plater for Årlige kostnader. Uansett var min hensikt å RGESS som tillater investeringer opp til Rs50000 og det tilfredsstiller godt med dette målet. Kan være denne informasjonen vil være nyttig for noen. Online Trading: Administrere din dematkonto Oppdatert: Mandag, 18. juni 2007. 12 25 AM IST Det handler om å sette pengene dine der musen er når det gjelder å administrere din dematkonto. Ta for eksempel Chennairsquos Amrutha Radhakrishnan, en 38 år gammel foreleser. Hennes skrekkhistorie startet dagen hun fant aksjer verdt Rs12 lakh mangler fra hennes dematkonto. Vises, Radhakrishnan var ikke klar over en klausul som godkjente sin megler til å betjene sin konto uten hennes tillatelse. ldquoMy megler kompenserte meg aldri for hele beløpet, men jeg trodde aldri jeg måtte betale så mye for uvitenheten min, sier hun. Demat eller dematerialisering er et elektronisk system for bevaring av aksjesertifikater, med sikte på å bidra til å gjøre handel enklere og raskere for investorer. ldquoItrsquos vært 11 år siden lanseringen av demat-systemet, og vi står fremdeles over investorer som er uvitende om nyansene om å drive en konto. Det er enda verre i mindre byer, sier rdquo A. K. Narayan, president for Tamil Nadu Investorsrsquo Association, en investorforening anerkjent av aksjemarkedet regulator, Securities and Exchange Board of India (Sebi). Nøkkelen til å operere en dematkonto med hell er å forstå 20-30-siders dokumentet som følger med det, og inkluderer vilkårene for ulike byråer som styrer slike kontoer. Foran mega-tilbudet fra ICICI Bank Ltd, leder Mint deg gjennom labyrinten med fine poeng for å hjelpe deg til å bli en smart handelsmann. Forutsetninger for en dematkonto Siden begynnelsen av offentlig tilbudsavtale (IPO) i 2006, da Sebi fant at noen investorer hadde åpnet tusenvis av benami-kontoer uten riktige verifikasjonspapirer, har det blitt gjort obligatorisk å fremlegge detaljer om det permanente kontonummeret (PAN ) for å åpne en dematkonto. For eksisterende kontoinnehavere var fristen for innlevering av PAN-detaljer 1. januar i år. Hvis du har gjort det enda, risikerer du at kontoen din fryses av depositardeltakeren (DP), megleren eller banken du har åpnet kontoen for. I januar frosne National Securities Depository Ltd (NSDL) og Central Depository Services (India) Ltd (CDSL), de to nodalbyråene som registrerer deltakerne og opprettholder den elektroniske databasen, frosset nesten 4,4 millioner dematkontoer på 9,8 millioner. Siden da har antallet frosne kontoer gått ned til 2,9 millioner etter at investorer begynte å oppfylle PAN-kravene. Foruten PAN-detaljer, må du også gå gjennom en personlig bekreftelsesøkt med kontoleverandøren. Dette er obligatorisk, ikke bare for individuelle investorer, men også for alle felles kontohavere, mindreårige og trusts. Imidlertid kan ikke-hjemmehørende indianere og utenlandske statsborgere sende de aktuelle dokumentene (for eksempel kontoåpningsskjema, identitetsbevis og adresse) som er behørig bekreftet av den indiske ambassaden eller generalkonsulatet i landet de bor i . Velge en DPmdashbank eller megler I dag tilbyr de fleste meglere og banker demattjenester sammen med en handelskonto. Men en bank kan ikke gi megler - eller handelsservice sammen med dematkontoen. En fordel ved å bruke en bank som tilbyr demattjenester og meglerhusfasiliteter, er at du kan integrere din sparekonto på banken med både demat og handelskonto. Når du kjøper eller selger aksjer, blir pengene debitert fra eller kredittet til bankkontoen din, megleren vil utføre handelen og aksjene vil bli kreditert eller debitert fra din dematkonto. Banker som ICICI og HDFC Bank Ltd tilbyr slike tre-i-ett-kombinasjoner. Ellers, hvis du tar en brokerrsquos dematkonto, må du kanskje åpne en konto hos en bank som megleren har et arrangement med. Men en faktor du trenger å huske på når du velger en bank for demat-tjenester, er kostnaden. Meglere betaler vanligvis årlige vedlikeholdskostnader (AMC) for å levere demat-tjenester, da de gir det som en ekstra tjeneste til investorer som handler gjennom dem. Det er ikke det samme med banker. Videre, hvis du har en sparekonto eller en bankkonto hos banken, virker AMC å være mye høyere. For eksempel tar HSBC Rs750 som AMC fra sine kunder. Men hvis du ikke har et forhold til banken, er gebyret Rs3,000 for et år. Kostnad for drift av dematkonto For et år siden fant de fleste investorer det veldig forvirrende å velge den billigste DP-leverandøren, da de ulike kostnadene ikke var regulert. Mens noen DPs vil be om årlige vedlikeholdsgebyrer, vil andre belaste et gebyr for å åpne eller lukke dematkontoen. Tilsvarende, mens noen belastet gebyrer for kreditt på aksjer i kontoen på grunnlag av antall selskaper hvor aksjene ble holdt, brukte andre seg til å beregne det på grunnlag av verdien av transaksjonen. Siden januar 2005 har Sebi sperret DPs fra å ta opp dematkontoens åpningsgebyrer, for å få tildelt aksjer i konto og varetekt. Etter dette økte de fleste DP-kontoer vedlikeholdsavgiftene for kontoen. I desember 2005 slo Sebi også avgiften for å lukke dematkontoen. Ingen av dette har imidlertid hjulpet med å få dematkostnaden nede. ldquoDriftskostnaden for investor er fortsatt høy. Det var ventet at når volumet av transaksjonen i markedet stiger, vil DP-kostnadene komme ned betydelig bare på grunn av stordriftsfordeler. Men det har ikke skjedd så langt, sier rdquo Narayan. Siden januar 2007 har Sebi imidlertid regissert NSDL og CDSL for å vise standardavgiftstrukturen for alle DPs under dem på 13 hoder på årsbasis. DPs har ikke lov til å gjøre noen endringer i disse uten å informere sin depotbank. De 13 parametrene inkluderer stempelavgiftskostnader (se tabell) som spenner fra Rs25 til Rs150. Selv den årlige AMC kan variere avhengig av kommunikasjonsformen som DP bruker til å sende kontoutskriften. Også kostnader under ulike hoder kan variere avhengig av om bare en dematkonto blir tilbudt. DP kan også belaste deg et gebyr hvis han tilbyr deg fasiliteter som forandringer i kontoen. Administrere dematkontoen Det er viktig at du har klart forstått vilkårene og betingelsene for dematavtalen før du åpner en konto. Hvis du gir fullmakt (POA) til megleren, vil han være autorisert til å gi debitkreditinstruksjoner fra din dematkonto. En slik myndighet kan misbrukes av noen meglere. Noen meglere med POA inkluderer også klausuler der de donrsquot må utstede debetinstruksjoner (DIS) til kontoinnehaveren. Det er jevne klausuler der kontoinnehavere ikke har rett til å betjene kontoen når de har gitt POA. Alle disse klausulene tillater megleren å dekke aksjer fra en dematkontoinnehaver for å oppfylle sine andre klienters forpliktelser, og de kan kreve aksjene i kontoen etter noen dager. I noen tilfeller kan aksjene ikke engang komme tilbake til kontoen din, og megleren kan legge skylden på deg. Et annet viktig dokument i dematkontoen er DIS. Behandle den som en bankcheckbok og hold den i forsvarlig varetekt. Akkurat som sjekklisten har DIS-heftet et serienummer, og hver megler må gi deg et pre-nummerert hefte. DIS må fylles opp hver gang investoren selger eller overfører aksjene. Men selv dette kan misbrukes av megleren, fordi hvis han har den tomme heftet og signerte slips, kan han påvirke salget av aksjer fra dematkontoen. For å stoppe slik misbruk har Sebi påvist at DP ikke kan godta forhåndsdefinerte slips med tomme kolonner fra kontoinnehavere. Markedsregulatoren har også satt et tak på antall slips som er utstedt til en investor: bare 20 om gangen og ikke mer enn 100 i et regnskapsår. I tillegg blir et nytt DIS-heftet utstedt til en investor, med mindre han har benyttet 75 av eksisterende slips. Du kan også beskytte kontoen din ved å bruke fryseplassen. For eksempel kan du fryse debet eller kreditt for aksjer, eller fryse en bestemt companyrsquos-andel i kontoen din. Så hvis du donrsquot planlegger å betjene dematkontoen for en viss tid, kan du beskytte den ved å gi en fryse instruksjon til DP ved å fylle opp en foreskrevet form. Dessuten må du alltid huske at overføring av aksjer også kan være en tungvint prosess. Hvis en av de felles kontohaverne dør og den andre doesnrsquot har en dematkonto, må han åpne en ny dematkonto for å få kontroll over aksjene. Det kan ta lengre tid hvis signaturene ikke stemmer som DP kan be om attest fra bank som bevis. For å unngå slik forvirring er det tilrådelig å alltid beholde en kopi av den opprinnelige avtalen med deg. CM-BP-ID: Det er et identifikasjonsnummer til megleren gjennom hvilke aksjer er solgt. Megleren antyder dette nummeret til deg. CM navn: Meglere er også kjent som clearing medlemmer. Her må du gi navnet på en megler du har å gjøre med. Markedsføringstype: Her skriver du typen marked du handler i. Det kan være normalt (handel gjennom børser), auksjon eller handel til handelsmarkedet. Forlikningsnummer: Hver handelsdag har noen oppgjørsnummer. Din megler vil gi deg bosettingsnummeret til dagen. ISIN: Dette står for internasjonalt verdipapiridentifikasjonsnummer. Dette er et standard nummereringssystem som brukes til å gi unike 12-sifret alfanumeriske koder til finansielle verdipapirer. Du kan få en kode fra holdningserklæringen som du mottok av megleren. Serienummer: Kontroller alltid at DIS-boken din er i seriebestilling. Hvis noen av glidebrytene mangler, få det endret, ettersom megleren lett kan misbruke den. Skriv til oss på businessoflifelivemint

No comments:

Post a Comment